Depre iaurt

iaurt de casa

Atunci când vorbim despre lactate există foarte multe controverse. De multe ori întâlnesc oameni care renunța mai ușor la carne decât ar renunța la produsele din lapte.

Sunt oare lactatele așa o problema? Am mai scris despre lactate cu plusuri și minusuri, în articole anterioare.

Astăzi vreau să vorbesc depre un aliment care îmi place foarte mult și anume iaurtul. Chiar dacă nu sunt fan produse lactate, în ceea ce priveste iaurtul am doar gânduri bune.

În primul rând când spun iaurt îmi imaginez proteine și probiotice.

Dar haide să o luăm cu începutul.

Ce este de fapt iaurtul și cum se obține?

Iaurtul, originar din Turcia se obține prin fermentarea cu ajutorul lactobacililor a diverselor tipuri de lapte. Mai concret, lactoza, (zahărul din lapte) este fermentat cu ajutorul bacteriilor și se produce acid lactic, care dă textura specifică iaurtului. Cel mai uzitat lapte pentru producerea iaurtului este laptele de vacă, dar varianate foarte bune sunt și laptele de capra, oaie, bivoliță, etc. Se poate opta pentru fermentarea unui lapte crud, integral, a unui lapte pasteurizat sau chiar si lapte vegetal.

În comerț rafturile supermarketurilor abundă cu tot felul de iaurturi! Mie personal îmi place să îmi fac acasă iaurtul, dar de multe ori, datorită timpului limitat mă văd în situația în care cumpăr iaurt de la supermaket. În aceste cazuri îmi place să cumpăr un iaurt local, produs după anumite standarde.

Evit și recomand să evitați și voi să cumpărați iaurturile “cu fructe” din comerț. De multe ori când cumpărați iaurt frumos ambalat, cumperi lapte praf (1), emulgatori și extract de gandaci(2). CNN a realizat un reportaj în acest sens și s-a dezvăluit că iaurtul de căpșuni are culoarea roz, nu datorită căpșunilor, ci datorită gândacilor Coșenila, care striviți au o culoare roșie intensă. Din acești gandaci se extrage un colorant natural, transformat ulterior în carmin sau acid carminic. Știu că pe eticheta se reprezintă grafic frumos căpșuni, însă în realitate ar trebui să fie desenați acești gândaci – așa cum a afirmat Michael Jacobson, directorul Centrului pentru Știință pentru Interes Public, din Statele Unite ale Americii.

 Care sunt concret beneficiile iaurtului?

1.       Este bogat în micronutrienti. În el se regăsesc cantități importante de calciu, vitaminele B, fosfor, magneziu. Unele iaurturi din comerț prezintă și adaosuri de vitamina D, un lucru avantajos, mai ales pentru cei care locuies în zone mai puțin însorite.

2.       Conține proteine. 100 grame de iaurt, în funcție de sortiment vine cu 3-5 grame de proteină (3). Cine lucrează cu mine știe cât de mult accent pun pe consumul adecvat de proteină, deorece este cheia în susținerea greutății pe termen lung, dar în același timp ne poate echilibra și hormonii care semnalizează foamea și sațietatea. Iaurtul grecesc care este un pic mai gras, are și un conținut mai mare de proteine, și este un aliment ideal pentru a combate diverse pofte și regleaza apetitul.

3.       Conține multe bacterii prietenoase, probiotice, care susțin sistemul digestiv și care asigură buna funcționare a organismului. De aceea va recomand să va faceți voi iaurtul acasă, din lapte integral, deorece iaurtul din comerț este făcut din lapte pasteurizat, iar prin pasteurizare multe bacterii bune sunt distruse.

4.       Susține sistemul imunitar. Cum? Tocmai datorită probioticelor pe care le conține, iaurtul reduce inflamația în organism. În cazul unei răceli cei care consumă iaurt se vindecă mai repede (4). Pe lângă probiotice iaurtul vine cu doză de vitamine și minerale, care știm cu toții că sunt esențiale pentru un corp sănătos.

5.       Contribuie la sănătatea cardiovasculară. Aici nu am cum să nu deschid o altă controversă, care ne spune că iaurtul conține grăsimi, și în principiu grăsimi saturate. În anii 90 aceste grăsimi se credeau a fi cauza bolilor cardiovasculare, însă toată cercetarea din ultimii ani a demontat acest mit. În cazul în care tu mai crezi în el, atunci alege iaurturile degresate.  Cu siguranță consumul de iaurt crește HDL- colesterolul bun și reduce tensiunea arterială.

6.       Te ajută să îți menții greutatea. Cel mai vestit iaurt pentru controlul greutății este iaurtul grecesc, deorece este boogat în proteine, și reglează hormonii care gestionează senzația de foame și sațietate (5).

Cu toate beneficiile prezentate mai sus, iaurtul nu este totuși un aliment pentru toată lumea. El trebuie evitat de persoanele care prezintă intoleranță la lactoză sau alergii.

De asemenea unele varietăți de iaurturi conțin foarte mult zahăr adăugat, în special cele marcate “cu conținut scăzut de grăsime”. 

Te sfătuiesc că întotdeauna când cumperi iaurt să citești eticheta! Evita produsele care conțin zahăr, arome artificiale, coloranți, stabilizatori și conservanți. Alege produse cu o lista de ingrediente cât mai scurtă. Din punctul meu de vedere un iaurt bun are două ingrediente– lapte și cultura de bacterii necesară fermentarii.  

       Înainte să închei vreau să mai discutăm o controversă legată de iaurt, și anume dacă îl putem sau nu consuma cu fructe. Răspunsul meu este că fiecare persoană în parte trebuie să “probeze” această combinație și să testeze pe propia piele cum se simte după. Noile studii cercetează asociarea iaurtului bogat în probiotice cu fructele, bogate în prebiotice(6). Așa că, îți recomand  să ai în vedere testarea acestei combinații. Când vrei să combini un iaurt cu fructe asigură-te că nu este un iaurt gras, și ideal ar fi să ai în vedere și iaurturile vegetale, însă atenție, să nu aibă zahăr adăugat în compoziție!

 Spor la sănătate! 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.