Poftele alimentare!

Tu ai pofte? Îți vine să rupi frigiderul sau dulapul de dulciuri?

              Hai să povestim un pic despre pofte! Cu toții le experimentăm! De regulă cele mai mari pofte le avem la zahăr și la carbohidrați rafinați cum ar fi dulciurile, pâinea, covrigii, biscuiții! Rareori am întâlnit oameni care să poftească la legume sau la o bucată de peste! Cele două prafuri albe- zahărul și făina, atât de adictive sunt prezente în jurul nostru și avem acces foarte ușor la ele! 

              În primul rând prima trusa de urgență atunci când ai pofte este să să te asiguri că îți respecți mesele și că mănânci suficient la o masă, să te ridici satul și sa nu te infometetzi! 

              Multă lume îmi spune că 1-2 lingurițe de zahăr nu a omorât pe nimeni și corpul are nevoie și de zahăr! Ghinion! Corpul nu are nevoie de nici măcar 1 gram de zahăr rafinat! Corpul are nevoie de glucoză, care o iei din alimente de caliatate, din mâncăruri sănătoase! 

              Vreau să indentific 10 situațîi pe care îmi doresc să le analizezi atunci când vezi că treci printr-o perioada în care nu mai ai controlul la dulciuri sau la alte mâncăruri! 

  • Dormi suficient? Ai un somn de calitate? 

Există foarte multe studii clinice care atestă faptul că lipsa somnului este strâns legată de creșterea în greutate! Atunci când eșți obosit sau ai perioade mai grele eșți mult mai expus derapajelor alimentare. Sfatul meu este să  îți pui o “centură de siguranță” și să te asiguri că ai în jurul tău mâncare sănătoasă, și liniștit fă  exces cu mâncare sănătoasă. 

  • Ești fericit? 

Este necesar să ai un nivel înalt de serotonină- hormonul fericirii. Acesta poate fi ușor crescut în urmă activităților fizice! Așa că dacă doreșți o stare de bine, de fericire, care să te țină departe de pofte, ai grijă să fi fericit! 

  • Cât de stresat eșți?

Atunci când ne stresăm eliberăm cortisol- hormonul stresului, care amplifică mult poftele noastre alimentare! 

  • Ți-e sete sau ți-e foame?

În zilele noastre există o sumedenie de oameni deshidratați în jurul nostru! Setea poate fi confundată foarte ușor cu foamea!  De foarte multe ori, corpului îi este sete iar noi îi dăm să mănânce! Când nu eșți sigur dacă ți-e foame sau sete, bea un pahar cu apă iar după 20 minute reanalizeaza situația! 

  • Cum stau lucrurile în jurul tău?

Mediul în care trăim este foarte important! Oare ai acasă un sertar/dulap cu dulciuri în care te refugiezi? Oare cine îl aprovizionează? Din păcate trăim într-un mediu obesogen, care încurajează mult mai mult creșterea în greutate, nu scăderea! Așadar, “junk food-ul” este ușor accesibil și la noi în casă! Un sfat primordial scapă de toate prostioarele, astfel încât atunci când te apucă poftele nebune să nu ai nici o opțiune nesănătoasă! 

Un alt aspect pe care e necesar să îl avem în vedere este vesela, paharele pe care le folosim! Cu timpul ele au devenit tot mai mari și parcă tot mai neîncăpătoare! Oare nu ar trebui să ne dea de gândit?

  • Simți foame fizică sau emoțională?

Mănânci pentru că te simți singur? Te simți stresat? Te simți oboist? Simți că meriți? 

Foamea emoțională se constientizeza! Oare cum faci asta? Păi dacă te simți singur, și dacă o să rupi o ciocolată întreagă…fii conștient, după ce mănânci ciocolată mai te simți la fel de singur? Dacă  singurătatea e încă acolo,  cu siguranță ți-ai hrănit emoțiile! Atenție emoțiile nu se hrănesc cu mâncare! Toate simptomele de foame care vin de la gât în sus sunt simptome care prevestesc foame emoționala! Atunci când mâncăm ceva pentru că miroase bine, arată bine, că ai auzit ceva despre acea mâncare…toate acestea sunt semne clare că hrănim emoții. Simptomele pentru foamea fizică vin de la gât în jos….îți simți stomacul lipit de spate, intestinele fac gălăgie…toate acestea semnalează un motiv întemeiat să poți mânca! 

  • Cum mănânci? Care este atmosfera la masă?

Pentru a evita poftele e necesar să acorzi atenției ambianței în care mănânci. Cu siguranță atunci când mănânci eșți prezent și eviți televizorul, facebookul sau instagramul! Nici măcar cea mai bună lectură nu e permisă! Acordați privilegiul de a fi preznt, de a experimenta starea de prezența și de a te bucură de procesul de hrănire! 

Studii arată că atunci când nu eșți przent în timpul mesei, mănânci cu 30% mai mult că de obicei. 

  • Ai o dietă restrictivă? Îți interzici anumite lucruri?

Atenție dietele restrictive vin la pachet cu poftele. Orice restrictie faci,  fă-o cu suportul unui specialist! Atunci când vrei să nu mai consumi anumite alimente, la început, o să experimentezi stări de frustare, iritare, o să te gândești parcă doar la “fructul interzis”. 

Restricțiile severe se termină în  excese de neimaginat! Secretul când exagerezi este să conștientizezi, să îți asumi excesul și din secundă 2 să revii la un stil de viață sănătos! 

  • Oare sari pese mese? Sări peste prânz sau mic dejun?

Sunt persoane care nu pot funcționa dacă nu mănâncă mic dejun, dar sunt și persoane care funcționează perfect fără mic dejun! Ei sunt practicanții postului intermitent! Postul intermitent este un stil excelent de viață, dar poate  să nu se preteze oricui. 

Ai mare grijă să îți respecți programul de mese pe care corpul tău îl cere! Am rugămintea să practici disciplină și nicidecum să nu sari peste mese sau să le înlocuiești cu un covrig sau o napolitana! 

  • Anturajul tău te susține?

Cele mai multe scăpări și pofte le avem de multe ori în anturajele nepotrivite! Te stresează anumite situațîi? Când mergi în vizită la părinți, la socrii? Toate aceste vizite se termină cu excese alimentare sau derapaje din care revii greu? Ce se întâmplă?? Problema este că anumite preparate ne aduc aminte de cineva, de ceva și atunci forță noastră de rezistență este foarte mică! 

Sper din toată inima să analizezi cele 10 aspecte care îți inițiază și amplifică poftele alimentare! O stare de prezența și conștientă continuă te va ajută să stăpânești aceste pofte! 

Spor în toate! 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *